Problem je sistem, a ne ljudi

Brad Schmidt u poseti SrbijiPoslednjih nekoliko dana proveo sam u Beogradu da bih promovisao japansku poslovnu filozofiju – Kaizen i saradnju naše dve zemlje. Kaizen potiče od reči Kai = promena i Zen = dobro. Ono što je odlično u Kaizenu je verovanje da u svemu što radimo ima suvišnog rada i da procese možemo da uredimo tako da budu bolji za naše klijente, zaposlene i kompaniju. To je jednostavan koncept koji svako može da nauči i baš zato od nas zahteva da kažemo „trenutno ovo nije najbolji način – hajde da ga poboljšamo“. Umesto fokusa na naporniji rad zaposlenih, mi se fokusiramo na pronalaženje nepotrebnog rada (sve što radimo, a klijentima ne donosi vrednost) i pokušavamo da ga eliminišemo.

Jedan od naših zaposlenih u Japanu je iz Srbije, tako da smo prema Srbiji oduvek gajili simpatije. Takođe, u pravom trenutnu, jedna kompanija iz Srbije pokazala je interesovanje za Kaizen. Nakon toga je određen broj kompanija sa kojima sarađujemo u Japanu posetio Srbiju radi obeležavanja 130 godina japansko – srpskih odnosa. Po povratku su rekli da žele da oforme ogranizaciju u cilju proširenja japansko – srpskih poslovinih veza i zamolili nas da im se pridružimo. To su bili povodi za našu posetu Srbiji tokom koje smo upoznali divne mlade ljude pune entuzijazma i gostovali na Fakultetu organizacionih nauka koji je organizovao predavanje i razgovore. Imam osećaj da svi zajedno radimo na izgradnji značajnog partnerstva.

Milsim da je Srbija zemlja idealne velčine za investiranje u mala i srednja preduzeća. Ima odličnu geografsku poziciju, i što je za Japance još važnije, Srbija i njen narod su veoma gostoprimljivi. Zaista, podjednako tragamo za prijateljstvom, kao i za poslovima jer volimo da održavamo i razvijamo veze. Ljudi sa kojima sam se susreo su pamenti i pozitivni. Ovo je veoma važno za poslovanje sa Japanom. Ne volimo ljude koji su negativni. Beograd je siguran grad i verujem da zajednički možemo da realizujemo mnoge projekte koji će obezbediti ljudima zaposlenje.

Mislim da je od suštinske važnosti, što mi u Japanu imamo običaj da kažemo, da „nemamo resurse – već samo ljude”. Mislim da je ovo zdrav način razmišljanja. Ukoliko ne posedujete resurse i novac onda ste fokusirani na to da bolje razmišljate. Kada bolje sagledavate stvari, uvidećete da imate mnogo i da možete da promenite stvari.

Japan takođe može mnogo da nauči od Srbije o merama koje je ona preduzela nakon bombardovanja, ali i o žrtvovanju važnih stvari. Mi smo na oltar „ekonomskog prosperiteta” prineli mnoge žrtve, ali smo uvideli da smo žrtvovali i brojne važne stvari. Sada pokušavamo da ih vratimo i kažemo da u životu postoje stvari koje su vrednije od ekonomskog prosperiteta.

U Japanu imamo kompanije koje upošljavaju osobe sa posebnim potrebama koje konkurišu kineskim kompanijama i pobeđuju ih cenama. Oni ovo čine zahvaljujući Kaizen-u. Stalno se usavršavaju i snižavaju svoje cene. Mislim da Kaizen može da pomogne na dva fronta: da nam pomogne da vidimo koje probleme imaju naši kliljenti i to će nam dati ideju o tome koju vrednost možemo da predstavimo tržištu. To nam pomaže da unapredimo poslovanje i način rada da bismo znali da konstantno napredujemo. Mislim da je Srbija sjajno mesto jer su ljudi svesni da moraju da napreduju. Mnoge zemlje to ne uviđaju.

Kaizen institut ima kancelarije u 26 zemalja i one rade uspešno, što je dokaz da je Kaizen u mnogim zemljama primenjiv. Smatram da ključ za njegovu primenu u Srbiji predstavlja razumevanje koncepta putem studija i da se on jednostavno implementira u praksi. Jednom kada to uradite i implementirate, onda možete da pogledate unazad i mnogo ćete naučiti. Počnite tako što ćete samo očistiti svoj radni sto i videćete neki efekat. Ključ uspeha je pružanju prilike ljudima koji rade na procesima da učestvuju u donošenju odluka o tome šta je najbolje za kompaniju i za procese na kojima rade, ali i da budu odgovorni za svoj deo posla. To znači da morate da investirate u obuku. Za kraj bih poručio da sistem uvek predstavlja problem, ne ljudi, stoga hajde da vidimo kako možemo da ga popravimo.

Bred Šmit je direktor operacija Kaizen instituta iz Japana. Teks je preuzet sa internet prezentacije dnevnog lista Politika http://www.politika.rs/rubrike/ostali-komentari/Problem-je-sistem-a-ne-ljudi.sr.html 

Povezani članci

This entry was posted in Kaizen and tagged . Bookmark the permalink. Post a comment or leave a trackback: Trackback URL.

Post a Comment

Your email is never published nor shared. Required fields are marked *

*
*

You may use these HTML tags and attributes <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>